Home ›› Doelgroep Analyse

Doelgroep analyse - Wat is het en hoe helpen wij u?

Bent u van plan om een nieuwe vestiging te starten of overweegt u expansie? Om uw formule zo goed mogelijk te laten slagen raden we aan een doelgroep analyse te doen. Wij van MCR Retailminds vertellen u graag wat een doelgroep analyse voor uw winkel kan betekenen en hoe we u hierbij kunnen ondersteunen. Zo brengen wij duidelijk in kaart voor wie u precies producten en diensten levert, hoe u met de doelgroep kunt communiceren en wat u het beste kunt aanbieden. Hier leest u alles over wat een doelgroep analyse is, de voordelen en hoe wij zo’n analyse uitvoeren.

doelgroep analyse Retailminds
Neem contact op ▸

Wat is een doelgroep analyse?

Een doelgroep analyse is een analyse waarin u uw doelgroep beschrijft op basis van diverse factoren. Afhankelijk van de invalshoek kunt u bepalen wat u precies wilt weten. De gegevens die u inventariseert, zijn te categoriseren in onder andere:

  • Demografische gegevens: geslacht, leeftijd, nationaliteit
  • Geografische gegevens: woonplaats en beroep
  • Psychografische gegevens: levenshouding, interesses en opinies
  • Productgebruik
  • Klanttevredenheid

Op basis hiervan weet u wie uw doelgroep is en waar u deze kunt vinden. Ook komt u te weten hoe er over uw winkel gedacht wordt en of het handig is om verder te segmenteren.

Doelgroep analyse - de voordelen

Met een doelgroep analyse komt u te weten op welke doelgroep u zich kan richten, een zogenaamde “niche”. Zo’n doelgroep is kleiner dan de grote markt, maar levert toch veel voordelen op. 

De concurrentie is minder
Als u zich richt op een specifieke doelgroep, dan heeft u minder concurrentie. In een nichemarkt zijn namelijk minder verkopers actief dan op de gehele bijbehorende markt. U heeft dan grote kans om marktleider te worden of - in het beste geval - monopolist.

U kunt uw doelgroep persoonlijker benaderen
Als u zich naar aanleiding van uw doelgroep analyse richt op een specifieke doelgroep, dan weet u precies tegen wie u het heeft en wie uw klanten zijn. Behalve datgene dat u verkoopt is ook de manier van communiceren erg belangrijk. Deze kunt u dan dus toespitsen op uw specifieke doelgroep.

U zet uw budget efficiënt in
Heeft u een specifieke doelgroep bepaald, dan heeft u weinig middelen nodig om deze te bereiken. U kunt uw budget en mankracht efficiënt inzetten.

Wanneer is een doelgroep analyse van toegevoegde waarde?

Heeft u een succesvolle (winkel)formule, dan wilt u wellicht meerdere vestigingen uitrollen, de zogenaamde “expansie”. MCR Retailminds helpt u onderzoeken welke locaties er geschikt zijn voor een nieuwe winkel. Als de locaties zijn bepaald, dan is een doelgroep analyse erg handig. Per locatie is de doelgroep verschillend, alleen de woonplaats is uiteraard al anders. Maar ook de leefomgeving - denk aan “dure” wijken, achterstandswijken, leeftijd en levenshouding verschillen sterk per woonplaats. Wanneer u per locatie een doelgroep analyse heeft gedaan, dan weet u precies op wie u zich moet richten, hoe u kan communiceren met deze doelgroep en wat u het beste kunt aanbieden.

doelgroep analyse MCR Retailminds
Neem contact op ▸

Doelgroep analyse - waarom belangrijk voor franchises?

Zowel retailers als franchisenemers- en gevers hebben baat bij een uitvoerige doelgroep analyse. Een franchisenemer maakt tegen betaling gebruik van een franchiseconcept en heeft daardoor minder risico om een bedrijf te starten. Het is voordelig omdat in een franchiseformule de franchisegever bijna alle benodigdheden verzorgt: denk aan de marketing, inkoop, administratie, inventaris en het pand. Bent u franchisenemer, dan is het belangrijk om een doelgroep analyse uit te voeren. Zo ziet u wie er in uw doelgroep valt en alle bijbehorende zaken die uw vestiging kunnen beïnvloeden. 

Doelgroep analyse uitvoeren in 5 stappen

MCR Retailminds helpt u graag bij het uitvoeren van een doelgroep analyse. Hierin wordt uiteindelijk bepaald welke doelgroep het meeste aansluit bij uw product of dienst. Wanneer wij de klantenherkomst hebben geïnventariseerd, zien wij met behulp van onze algoritmes waar in het gebied van uw (nieuwe) vestiging de meeste klanten wonen. Een doelgroep analyse bestaat uit 5 stappen:

1. Doel bepalen en specificeren
We maken inzichtelijk op wie u zich het beste kunt richten. Bijvoorbeeld grote bedrijven of juist particulieren en kleine ondernemers

2. Markt segmenteren
We delen de markt op in verschillende groepen.

  • Geslacht
  • Leeftijd
  • Locatie
  • Levensvisie

Hierna segmenteren wij deze groepen in in onder andere woonplaats, opleiding en sociaal-economische achtergrond.

3. Klantenanalyse
Hiermee ontdekken wij samen wie uw potentiële klanten zijn en hoe u deze het beste kunt bereiken. Zo brengen wij in kaart wat de algemene kenmerken van uw doelgroep(en) is/zijn, welke behoefte de doelgroep heeft en hoe trouw deze is aan het product.

4. Marktonderzoek
We willen uw klanten leren kennen en daarop een strategie op toepassen. Daarom voeren wij diverse soorten marktonderzoek uit.

5. Persona’s
Eventueel kunnen wij een persona voor u uitwerken. Dit is een profiel van mensen uit uw doelgroep. Deze kunt u in uw achterhoofd houden bij alle beslissingen die u neemt voor uw winkel en uzelf de vraag stellen “wat zou deze persona ervan vinden?”

Neem contact op

Scroll naar boven