« Terug

Behaal je het omzetdoel op de gewenste winkellocatie?

MCRretailminds-Verzorgingsgebied-Blog-14.jpg12 jun

Ben je van plan een nieuwe winkel te openen? Ga eerst na wat je omzetdoel is en bepaal aan de hand daarvan de locatie. Hoeveel omzet heb je nodig en waar kun je dat behalen? Het lijkt logisch, maar de meeste detaillisten of horecaondernemers zoeken nog altijd eerst de locatie uit. Een gemiste kans. Door andersom te redeneren kun je zeperds voorkomen.

Omzetprognose berekenen

“Als franchisegevers of franchisenemers bij ons komen, vragen we als eerste wat hun omzetdoel is. Aan de hand daarvan berekenen we of het omzetdoel wel reëel is bij de locatie die ze in gedachten hebben. Een belangrijk onderdeel van het vestigingsplaatsonderzoek. Ga je op die locatie wel echt je brood verdienen? Zo ja, dan is de locatie geschikt en zo niet, dan is het verstandig verder te zoeken”, aldus Erik van Koert van MCR Retailminds.

Vestigingsplaatsonderzoek

Het vestigingsplaatsonderzoek van MCR Retailminds, staat bekend als de Territorium Analyse®. Hier komt een maatwerkrapportage uit voort. We onderzoeken diverse (externe) factoren: doelgroepen, passantenstromen, demografische gegevens, concurrenten, marktruimte, consumptieve bestedingen en verkeersbewegingen. Aan de hand hiervan berekenen we de omzetprognose. Erik: “Soms zien we voor de aanvang van het onderzoek al dat een locatie niet geschikt is. Een onderzoek heeft dan geen enkele zin. In dat geval adviseren we de ondernemer een betere locatie te zoeken.”

“Tegenwoordig denken veel franchisegevers of franchisenemers snel rijk te worden, zonder de concepten goed uit te ontwikkelen. Als het dan misgaat komen ze naar ons en dan blijkt hun formule niet goed in elkaar te zitten. Een grote teleurstelling en bovendien: een grote hoeveelheid verspild geld. Daarom is het zo belangrijk een goed doordacht plan te maken, een omzetdoel te stellen en vervolgens een vestigingsplaatsonderzoek uit te laten voeren. Wellicht kost dit meer moeite en geld, maar als de zaak goed gaat lopen betaalt dit zich dubbel en dwars terug.”

Ben jij benieuwd naar de omzetprognose van de locatie die je in gedachten hebt? Neem dan contact met ons op voor het vestigingsplaatsonderzoek.

Vraag een gratis demonstratie aan

« Terug

Scroll naar boven