Bent u van plan om een vestiging te openen of overweegt u expansie van uw formule? Om uw plannen zo goed mogelijk te laten slagen raden we aan een doelgroep analyse te doen. Wij van MCR Retailminds vertellen u graag wat een doelgroep analyse voor uw winkel kan betekenen en hoe we u hierbij kunnen ondersteunen. Zo brengen wij duidelijk in kaart voor wie u precies producten en diensten levert, hoe u met de doelgroep kunt communiceren en wat u het beste kunt aanbieden. Hier leest u alles over wat een doelgroep analyse is, de voordelen en hoe wij zo’n analyse uitvoeren.
Een doelgroep analyse is een analyse waarin u uw doelgroep beschrijft met gebruik van een aantal vaste factoren. Iedere ondernemer kan hier anders tegenaan kijken en heeft mogelijk een andere visie op deze factoren. De belangrijkste factoren die u inventariseert zijn te categoriseren in onder andere:
Op basis hiervan weet u wie uw doelgroep is en waar u deze kunt vinden. Ook komt u te weten hoe er over uw winkel gedacht wordt en of het nodig is om verder te segmenteren.
Met een doelgroep analyse komt u te weten wat de kenmerken zijn van de doelgroep waarop u zicht richt, en of het een zogenaamde “niche” betreft. Zo’n doelgroep is kleiner dan de grote markt, maar het specifiek benoemen levert toch veel voordelen op.
De concurrentie is minder
Als u zich richt op een specifieke doelgroep, dan hoeft u met minder concurrentie rekening te houden. In uw specifieke segment van de markt zijn namelijk minder verkopers actief dan op de gehele bijbehorende markt. U heeft dan grotere kans om marktleider te worden.
U kunt uw doelgroep persoonlijker benaderen
Als u zich naar aanleiding van uw doelgroep analyse richt op een specifieke doelgroep, dan weet u precies tegen wie u het heeft en wie uw klanten zijn. Behalve datgene dat u verkoopt is ook de manier van communiceren erg belangrijk. Deze kunt u dan dus toespitsen op uw specifieke doelgroep.
U zet uw budget efficiënt in
Heeft u een specifieke doelgroep bepaald, dan heeft u minder middelen nodig om deze te bereiken. U kunt uw budget en mankracht efficiënt inzetten.
Heeft u een succesvolle (winkel)formule, dan wilt u wellicht meerdere vestigingen uitrollen, de zogenaamde “expansie”. MCR Retailminds helpt u onderzoeken welke locaties er geschikt zijn voor een nieuwe winkel. Om de locaties te bepalen is een uitgewerkte doelgroep analyse belangrijk. Per locatie is de doelgroep in principe gelijk maar kan op kleine punten ook verschillend zijn, immers, de groep klanten die bij uw product of dienst past, wijzigt niet. We zoeken de locaties in de buurt van waar de doelgroep woont.
Zowel winkelbedrijven als franchisenemers en -gevers hebben baat bij een uitvoerige doelgroep analyse. Een franchisenemer maakt tegen betaling gebruik van een franchiseconcept en kan daarmee vertrouwen op een goede doelgroepanalyse door de franchisegever. Helpt hem een goede locatie te vinden binnen zijn Exclusieve Gebied.
MCR Retailminds helpt u graag bij het uitvoeren van een doelgroep analyse. Hierin wordt uiteindelijk bepaald welke doelgroep het meeste aansluit bij uw product of dienst. Wanneer wij de klantenherkomst hebben geïnventariseerd, zien wij met behulp van onze kaartenapplicatie waar in het gebied van uw (nieuwe) vestiging de meeste klanten wonen. Een doelgroep analyse bestaat uit 5 stappen:
Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Lees meer