Doelgroep analyse - Wat is het en hoe helpen wij u?

Bent u van plan om een vestiging te openen of overweegt u expansie van uw formule? Om uw plannen zo goed mogelijk te laten slagen raden we aan een doelgroep analyse te doen. Wij van MCR Retailminds vertellen u graag wat een doelgroep analyse voor uw winkel kan betekenen en hoe we u hierbij kunnen ondersteunen. Zo brengen wij duidelijk in kaart voor wie u precies producten en diensten levert, hoe u met de doelgroep kunt communiceren en wat u het beste kunt aanbieden. Hier leest u alles over wat een doelgroep analyse is, de voordelen en hoe wij zo’n analyse uitvoeren.

doelgroep analyse Retailminds (1)

Wat is een doelgroep analyse?

Een doelgroep analyse is een analyse waarin u uw doelgroep beschrijft met gebruik van een aantal vaste factoren. Iedere ondernemer kan hier anders tegenaan kijken en heeft mogelijk een andere visie op deze factoren. De belangrijkste factoren die u inventariseert zijn te categoriseren in onder andere:

  • Demografische gegevens: geslacht, leeftijd, nationaliteit
  • Geografische gegevens: woonplaats en beroep
  • Psychografische gegevens: levenshouding, interesses en opinies
  • Productgebruik
  • Klanttevredenheid

Op basis hiervan weet u wie uw doelgroep is en waar u deze kunt vinden. Ook komt u te weten hoe er over uw winkel gedacht wordt en of het nodig is om verder te segmenteren.

Doelgroep analyse - de voordelen

Met een doelgroep analyse komt u te weten wat de kenmerken zijn van de doelgroep waarop u zicht richt, en of het een zogenaamde “niche” betreft. Zo’n doelgroep is kleiner dan de grote markt, maar het specifiek benoemen levert toch veel voordelen op. 

De concurrentie is minder
Als u zich richt op een specifieke doelgroep, dan hoeft u met minder concurrentie rekening te houden. In uw specifieke segment van de markt zijn namelijk minder verkopers actief dan op de gehele bijbehorende markt. U heeft dan grotere kans om marktleider te worden.

U kunt uw doelgroep persoonlijker benaderen
Als u zich naar aanleiding van uw doelgroep analyse richt op een specifieke doelgroep, dan weet u precies tegen wie u het heeft en wie uw klanten zijn. Behalve datgene dat u verkoopt is ook de manier van communiceren erg belangrijk. Deze kunt u dan dus toespitsen op uw specifieke doelgroep.

U zet uw budget efficiënt in
Heeft u een specifieke doelgroep bepaald, dan heeft u minder middelen nodig om deze te bereiken. U kunt uw budget en mankracht efficiënt inzetten.

Wanneer is een doelgroep analyse van toegevoegde waarde?

Heeft u een succesvolle (winkel)formule, dan wilt u wellicht meerdere vestigingen uitrollen, de zogenaamde “expansie”. MCR Retailminds helpt u onderzoeken welke locaties er geschikt zijn voor een nieuwe winkel. Om de locaties te bepalen is een uitgewerkte doelgroep analyse belangrijk. Per locatie is de doelgroep in principe gelijk maar kan op kleine punten ook verschillend zijn, immers, de groep klanten die bij uw product of dienst past, wijzigt niet. We zoeken de locaties in de buurt van waar de doelgroep woont.

doelgroep analyse MCR Retailminds (1)

Doelgroep analyse - waarom belangrijk voor franchises?

Zowel winkelbedrijven als franchisenemers en -gevers hebben baat bij een uitvoerige doelgroep analyse. Een franchisenemer maakt tegen betaling gebruik van een franchiseconcept en kan daarmee vertrouwen op een goede doelgroepanalyse door de franchisegever.  Helpt hem een goede locatie te vinden binnen zijn Exclusieve Gebied.

Doelgroep analyse uitvoeren in 5 stappen

MCR Retailminds helpt u graag bij het uitvoeren van een doelgroep analyse. Hierin wordt uiteindelijk bepaald welke doelgroep het meeste aansluit bij uw product of dienst. Wanneer wij de klantenherkomst hebben geïnventariseerd, zien wij met behulp van onze kaartenapplicatie waar in het gebied van uw (nieuwe) vestiging de meeste klanten wonen. Een doelgroep analyse bestaat uit 5 stappen:

  1. Doel bepalen en specificeren
    We maken inzichtelijk op wie u zich het beste kunt richten. Bijvoorbeeld grote bedrijven of juist particulieren en kleine ondernemers: begeeft u zich in de B2B- of juist de B2C-markt.
  2. Markt segmenteren
    We onderzoeken in welk segment van de markt u gaat opereren en benoemen de doelgroep op basis van bijvoorbeeld de factoren:
  • Geslacht
  • Leeftijd
  • Gezinssituatie
  • Locatie
  • Levensvisie
  1. Klantenanalyse
    Hiermee ontdekken wij samen wie uw potentiële klanten zijn en hoe u deze het beste kunt bereiken. Daarbij brengen wij in kaart wat nog meer de algemene kenmerken van uw doelgroep(en) is/zijn, welke behoefte de doelgroep heeft en hoe trouw deze is aan het product.
  2. Marktonderzoek
    We willen uw klanten leren kennen en daarop een strategie op toepassen. Daarom voeren wij diverse soorten marktonderzoek uit.
  3. Persona’s
    Eventueel kunnen wij een persona voor u uitwerken. Dit is een profiel van consumenten uit uw doelgroep. Deze kunt u in uw achterhoofd houden bij alle beslissingen die u neemt voor uw winkel en uzelf de vraag stellen “wat zou deze persona ervan vinden?”

Neem contact op

Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Lees meer

Sluiten