Uw doelgroep bepalen is een must als u uw product of dienst wilt afstemmen op uw ideale klant. Een veelvoorkomende fout is dat bedrijven zich richten op “iedereen”. Maar juist een specifieke doelgroep bepalen heeft als voordeel dat u alleen de personen bereikt die daadwerkelijk interesse in uw winkel, dienst of product hebben. Hier leest u wat een doelgroep is, waarom een doelgroep bepalen nodig is, welke stappen er nodig zijn en hoe MCR Retailminds u hiermee helpt.
Een doelgroep is een afgebakende groep personen of instellingen waar u zich met uw bedrijf op richt. De doelgroep is eigenlijk uw “ideale klant”. Deze mensen zitten te wachten op uw product of dienst en u bent als ondernemer in staat deze doelgroep optimaal te bedienen. Een bepaalde doelgroep deelt een aantal gemeenschappelijke kenmerken. Denk hierbij aan leeftijd, geslacht en woonplaats. Maar uiteraard kan het nog veel specifieker. Uw doelgroep bepalen speelt een grote rol bij het imago dat u wilt uitstralen. Wilt u een boodschap overbrengen, dan dient u deze af te stemmen op de doelgroep.
Uw doelgroep bepalen zorgt ervoor dat u scherpte krijgt in uw bedrijf. Bovendien leert u uw klanten zo goed kennen en kunt u hierdoor uw product of dienst constant blijven aanpassen en verbeteren. Een heldere doelgroep bepalen draagt bij dat (potentiële) klanten zich aangetrokken voelen en eerder een aankoop zullen doen. Heeft u geen afgebakende doelgroep, dan kan het zijn dat juist de klanten die u wilt benaderen, aan uw aandacht ontsnappen.
Wilt u een succesvol bedrijfsbeleid voeren, dan is het ook noodzakelijk om te weten wat uw verzorgingsgebied is. Het verzorgingsgebied bepalen doet u bijvoorbeeld aan de hand van de postcodes van uw klanten: met een klantenherkomstanalyse, waar MCR Retailminds u graag mee helpt. Heeft u hier gegevens van op een rij, dan kunt u eenvoudig de belangrijkste doelgroepen bepalen die in uw verzorgingsgebied actief zijn. Demografische gegevens spelen hierbij een belangrijke rol. Denk aan:
Hieronder leggen wij u uit hoe u uw doelgroep bepalen eenvoudig kunt doen en hoe wij u hierin ondersteunen.
MCR Retailminds helpt u graag met uw doelgroep bepalen. Zo krijgt u een juist inzicht op welke doelgroep u zich zou moeten richten, omdat die het meeste aansluit bij uw winkel, product of dienst. Bij een doelgroep bepalen horen een aantal stappen:
Als u dit op papier heeft, dan kunt u uw doelgroep bepalen: deze doelgroep moet bijdragen aan bovenstaande punten en aansluiten bij uw winkel, producten en diensten.
Heeft u hulp nodig bij uw doelgroep bepalen of wilt u dat wij dit voor u doen? Neem dan contact op via het contactformulier of onderstaande contactgegevens:
Telefoon: 085 - 111 70 61
E-mail: info@mcr-retailminds.nl
Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Lees meer