Marktonderzoek laten doen - Wat zijn de voordelen?

Marktonderzoek laten doen biedt vele voordelen. Dankzij marktonderzoek weet u of uw bedrijf of nieuwe vestiging kans van slagen heeft of dat u nog iets moet veranderen aan uw plannen of marketingmix. U kunt ervoor kiezen om zelf uw marktonderzoek te doen, maar dit kan veel tijd kosten. Uitbesteden is vaak sneller en eigenlijk altijd efficiënter. MCR Retailminds heeft de ervaring en deskundigheid en levert snel resultaten. Lees verder over het nut en de voordelen van uitbesteden van marktonderzoek.

Wat is marktonderzoek?

Marktonderzoek betekent het onderzoeken van een bepaald segment gedeelte van een markt, waarvan u verwacht dat daar uw potentiële klanten zitten. Er zijn diverse manieren om marktonderzoek te doen. Denk hierbij aan:

  • Enquêtes houden
  • Interviews houden
  • Social media gedrag bestuderen
  • Concurrentieanalyse doen
  • Vakbladen lezen
marktonderzoek laten doen (1)

Waarom is marktonderzoek laten doen ook nuttig voor franchisenemers?

Voor zowel franchisenemers- en gevers als retailers is marktonderzoek laten doen een must. Bent u een franchisenemer, dan maakt u tegen betaling gebruik van een al bestaand franchiseconcept. Zo heeft u minder risico om te starten met uw bedrijf. Ook is het voordelig, de franchisegever verzorgt bijna alle middelen zoals inkoop, administratie, marketing, het pand, de inventaris. Bent u een franchisenemer, dan is marktonderzoek laten doen van groot belang. Zo leert u wat er goed en niet goed is aan uw product of dienst. Ook komt u erachter of er behoefte is aan het product op de manier zoals u het wilt aanbieden.

Marktonderzoek laten doen - Wanneer is dit van toegevoegde waarde?

Gaat u een nieuwe (franchise)vestiging openen, dan biedt marktonderzoek laten doen uitkomst. U wilt immers weten in welk marktgebied u gaat opereren met uw nieuwe vestiging. Wij kijken naar wie uw klanten zijn, waar hun behoefte ligt en waar ze zich bevinden. Ook is het belangrijk om in kaart te brengen wie uw concurrenten op de markt zijn en wat zij precies doen. Na een concurrentieanalyse, die inclusief is in het marktonderzoek, kunt u direct bepalen hoe u zich juist wilt onderscheiden van uw concurrenten.

Voordelen van marktonderzoek laten doen

Marktonderzoek kunt u natuurlijk zelf doen. Dit kost alleen veel tijd. Marktonderzoek laten doen is een betere mogelijkheid. Zo kunt u zich focussen op uw andere prioriteiten en richt MCR Retailminds zich op uw marktonderzoek. De voordelen van marktonderzoek laten doen door MCR Retailminds zijn onder andere:

  • Wij passen de juiste methoden en statistische technieken toe, waardoor we een betrouwbaar resultaat krijgen
  • Wij zijn getraind in het deskundig benaderen van respondenten. Het voordeel hiervan is dat de respondenten vaak vrijuit spreken en eerlijke antwoorden geven
  • Wij zijn onafhankelijk en kunnen hierdoor eenvoudig de hoofdzaken van bijzaken onderscheiden
  • Wij leveren de resultaten snel op, dit kan u veel tijd schelen in vergelijking met dat u marktonderzoek zelf doet

Marktonderzoek laten doen - Stappen die worden uitgevoerd

Kiest u er voor marktonderzoek door MCR Retailminds te laten doen, dan voeren wij de volgende stappen voor u uit. Uiteraard krijgt u deze gegevens in een professioneel uitgewerkt rapport.

  1. Branche informatie verkrijgen
    U wilt uiteraard weten hoe u het beste kunt inspelen op de wensen en behoeften van potentiële klanten. Met een brancheonderzoek krijgt u inzicht in de ontwikkeling in de branche waarin u zich begeeft. Branche informatie zegt bovendien veel over de haalbaarheid van uw idee, product of dienst.
  2. Klantonderzoek doen
    Gaat u marktonderzoek laten doen, dan doen wij ook een klantonderzoek voor u. Wij maken een analyse van toekomstige klanten en hoe u deze kunt bereiken. Met deze informatie weet u hoe en waar u de klanten moet benaderen. Ook heeft u de mogelijkheid om een klantenherkomstanalyse te laten doen. Hiermee stellen wij het exacte verzorgingsgebied van uw vestiging vast.
  3. Concurrentieanalyse uitvoeren
    Nadat wij een concurrentieanalyse voor u hebben uitgevoerd, kunt u bepalen hoe u zich wilt onderscheiden van uw concurrenten. Wij analyseren bijvoorbeeld voor u op welke doelgroepen uw concurrent zich richt en welke producten of diensten zij aanbieden.
marktonderzoek laten doen MCR Retailminds (1)

Marktonderzoek laten doen met diverse applicaties en de bijbehorende voordelen

Wilt u marktonderzoek door MCR Retailminds laten uitvoeren, dan maken wij daarbij gebruik van onze exclusieve onlineapplicaties. U kunt er eventueel ook voor kiezen een abonnement aan te vragen en deze applicaties zelf te gebruiken.

Witte Vlekkenplan
Het Witte Vlekkenplan geeft informatie over in welke winkelgebieden u het beste een nieuwe vestiging van uw organisatie kunt openen. MCR Retailminds helpt u met behulp van een Witte Vlekkenplan met een uitgebreide locatiestrategie.

Distributieve Analyse
De Distributieve Analyse tool brengt vraag en aanbod in de markt in kaart. Voordeel is dat u geen externe partijen nodig heeft voor een goede analyse. U krijgt onder andere informatie in beeld over:

  • Demografie binnen het gebied waar u uw vestiging wilt openen
  • Inzicht in consumentenbestedingen
  • Geografisch overzicht van (in)directe concurrenten

Exclusieve Gebieden Analyse
Met de Exclusieve Gebieden Analyse tool kan u als franchisegever gebieden toekennen aan uw franchisenemers. Zo krijgt u een duidelijk overzicht van gebieden die vrij of bezet zijn en ontloopt u het risico op dubbel uitgegeven gebieden.

Quickscan
Binnen slechts 1 minuut heeft u met de Quickscan inzicht in bepaalde aspecten van de markt waarin u wilt opereren. Denk aan:

  • Socio-Demografische gegevens van de bevolking in het gebeid rond de locatie waar u een vestiging wilt openen
  • Grootte van de marktvraag
  • Concurrentie

Neem contact op

Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Lees meer

Sluiten