Bij het bepalen van een verzorgingsgebied komt veel kijken. Weet je wie je klant is? Wat is de invloed van je concurrenten? Hoeveel wordt er uitgegeven binnen je branche? Hoeveel marktruimte is er voor je winkel? Bij MCR Retailminds zijn we gespecialiseerd in deze tak van sport. We helpen je graag aan een succesvolle locatiestrategie.
Ben je eigenaar van een winkel of horecaonderneming? Dan is het belangrijk dat je weet wat het verzorgingsgebied van je onderneming is: waar komen de klanten die jouw zaak bezoeken vandaan? Wie wonen er nog meer in dat gebied en waarom komen die mensen wel of niet in je winkel? Met behulp van een simpel onderzoek verwerf je informatie, die van grote waarde is voor je huidige bedrijfsbeleid.
Wil je weten welke invloed concurrenten hebben op de grootte van je verzorgingsgebied? Met behulp van een concurrentieanalyse maak je inzichtelijk waar directe en indirecte concurrenten zijn gevestigd en hoeveel omzetpotentieel zij hebben. Zo kun je uitrekenen wat hun en je eigen marktaandeel is en zien in welke mate concurrenten invloed hebben op je verzorgingsgebied.
Hoe hoog is je omzet? Komt dat bedrag overeen met de consumptieve bestedingen in je branche? Hoeveel euro’s besteedt de consument aan producten of diensten die jij verkoopt? Hoe meer je weet over het bestedingsgedrag in je verzorgingsgebied, des te beter en doelgerichter je kunt handelen.
Daalt je omzet of is er zoveel vraag naar je product dat je winkelruimte tekort komt? Wat voor actie neem je dan? In beide gevallen is het zinvol om eerst te berekenen hoeveel marktruimte er is voor jouw winkel of horecaonderneming. Hiermee kun je vervolgens de juiste beslissingen nemen en een actieplan opstellen.
Ben je van plan een nieuwe winkel te openen? Ga eerst na wat je omzetdoel is en bepaal aan de hand daarvan de locatie. Hoeveel omzet heb je nodig en waar kun je dat behalen? Het lijkt logisch, maar de meeste detaillisten of horecaondernemers zoeken nog altijd eerst de locatie uit. Een gemiste kans. Door andersom te redeneren kun je zeperds voorkomen.
Veel retailers en horecabedrijven hebben veel klantendata verzameld zonder dat deze wordt benut. Omdat men heel druk is met de werkzaamheden van alledag komt men er niet aan toe deze gegevens te gebruiken voor de bedrijfsvoering.
"Al sinds onze eerste winkel in de Kalverstraat is MCR Retailminds onze vertrouwde partner"
“In één systeem vatten wij expansie, beheer en marktdynamica”
“We zijn samen echt een partnerschap aangegaan”
Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Lees meer