Home ›› Doelgroep Bepalen

Doelgroep bepalen - Waarom is dit nodig en waar ondersteunen wij u in?

Uw doelgroep bepalen is een must als u uw product of dienst wilt afstemmen op uw ideale klant. Een veelvoorkomende fout is dat bedrijven zich richten op “iedereen”. Maar juist een specifieke doelgroep bepalen heeft als voordeel dat u alleen de personen bereikt die daadwerkelijk interesse in uw winkel, dienst of product hebben. Hier leest u wat een doelgroep is, waarom een doelgroep bepalen nodig is, welke stappen er nodig zijn en hoe MCR Retailminds u hiermee helpt.

Wat houdt de doelgroep van uw bedrijf in?

Een doelgroep is een afgebakende groep personen of instellingen waar u zich met uw bedrijf op richt. De doelgroep is eigenlijk uw “ideale klant”. Deze mensen zitten te wachten op uw product of dienst en u bent als ondernemer in staat deze doelgroep optimaal te bedienen. Een bepaalde doelgroep deelt een aantal gemeenschappelijke kenmerken. Denk hierbij aan leeftijd, geslacht en woonplaats. Maar uiteraard kan het nog veel specifieker. Uw doelgroep bepalen speelt een grote rol bij het imago dat u wilt uitstralen. Wilt u een boodschap overbrengen, dan dient u deze af te stemmen op de doelgroep.

doelgroep bepalen MCR Retailminds
Neem contact op ▸

Doelgroep bepalen - Waarom is dit nodig?

Uw doelgroep bepalen zorgt ervoor dat u scherpte krijgt in uw bedrijf. Bovendien leert u uw klanten zo goed kennen en kunt u hierdoor uw product of dienst constant blijven aanpassen en verbeteren. Een heldere doelgroep bepalen draagt bij dat (potentiële) klanten zich aangetrokken voelen en eerder een aankoop zullen doen. Heeft u geen afgebakende doelgroep, dan kan het zijn dat juist de klanten die u wilt benaderen, aan uw aandacht ontsnappen.

Doelgroep bepalen in uw verzorgingsgebied

Wilt u een succesvol bedrijfsbeleid voeren, dan is het ook noodzakelijk om te weten wat uw verzorgingsgebied is. Het verzorgingsgebied bepalen doet u bijvoorbeeld aan de hand van de postcodes van uw klanten: met een klantenherkomstanalyse, waar MCR Retailminds u graag mee helpt. Heeft u hier gegevens van op een rij, dan kunt u eenvoudig de belangrijkste doelgroepen bepalen die in uw verzorgingsgebied actief zijn. Demografische gegevens spelen hierbij een belangrijke rol. Denk aan:

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Gezinssamenstelling
  • Woonplaats
  • Woonomgeving

Hieronder leggen wij u uit hoe u uw doelgroep bepalen eenvoudig kunt doen en hoe wij u hierin ondersteunen.

doelgroep bepalen onderzoek
Neem contact op ▸

Stappen bij het bepalen van uw doelgroep

MCR Retailminds helpt u graag met uw doelgroep bepalen. Zo krijgt u een juist inzicht op welke doelgroep u zich zou moeten richten, omdat die het meeste aansluit bij uw winkel, product of dienst. Bij een doelgroep bepalen horen een aantal stappen:

1. Bedrijfsstrategie uitwerken
Bij uw doelgroep bepalen is het belangrijk om te kijken naar uw bedrijfsstrategie. Heeft u de volgende punten al op een rij? Ook hier kan MCR Retailminds u uiteraard mee helpen:

  • Doel van uw bedrijf
  • Visie en missie
  • Strategie
  • Het aanbod van uw producten en/of diensten

Als u dit op papier heeft, dan kunt u uw doelgroep bepalen: deze doelgroep moet bijdragen aan bovenstaande punten en aansluiten bij uw winkel, producten en diensten.

2. Persona’s bepalen
Als u heeft bepaald wie uw dienst of product waarschijnlijk interessant vindt, is een persona maken de volgende stap. Een persona - ook wel ijkpersoon genoemd - is een bedacht persoon die het meest refereert naar de doelgroep. Deze geven we een naam, leeftijd, leefsituatie, hobby’s en een aantal andere kenmerken. Als u zo’n persona van uw doelgroep heeft, kunt u beter inschatten wat de interesses zijn van de doelgroep en welke tone of voice u kunt gebruiken.

3. Contentstrategie bepalen
Heeft u in samenwerking met ons één of meerdere persona’s gemaakt, dan kunnen we hier vervolgens passende strategieën op toepassen. Denk bijvoorbeeld aan een contentstrategie. Omdat u nu weet wat er in het hoofd van uw doelgroep omgaat, kunt u ook bepalen welke content hier het beste bij past.

4. Doelgroep bereiken
Na het doelgroep bepalen en kijken welke contentstrategie hierbij hoort, wilt u uw doelgroep natuurlijk ook daadwerkelijk bereiken. Zit uw doelgroep bijvoorbeeld op social media of leest uw doelgroep juist meer de krant of een tijdschrift? En waar vindt u uw doelgroep? In een winkelcentrum of juist op het platteland? Wij zetten samen met u in op specifieke kanalen per persona. Zo verhoogt u de kans dat uw product of dienst aansluit bij degene die uw boodschap leest.

Contact opnemen met MCR Retailminds

Heeft u hulp nodig bij uw doelgroep bepalen of wilt u dat wij dit voor u doen? Neem dan contact op via het contactformulier of onderstaande contactgegevens:

Telefoon: 085 - 111 70 61
E-mail: info@mcr-retailminds.nl

Neem contact op

Scroll naar boven