De zomerperiode is bij veel bedrijven een periode waarin veel collega’s rust nemen en op vakantie gaan. Dit is ook een mooi moment om even achterom te kijken naar alles wat er het afgelopen half jaar is gebeurd. Ook wij blikken graag terug op de actuele marktontwikkelingen en daarin zien we dat het eerste half jaar van 2023 allesbehalve saai is geweest in de retail.
Detailhandel:
Als we kijken naar de data welke het CBS maandelijks publiceert over omzetontwikkeling en volumes, zien we dat de totale detailhandel gemiddeld in omzetontwikkeling een goed half jaar heeft doorgemaakt. Kijken we naar de afgezette volumes dan zien we een hele andere ontwikkeling, deze zijn behoorlijk afgenomen in vergelijking met de afgezette volumes in 2022. De gerealiseerde omzetstijging is dus met name veroorzaakt door hogere verkoopprijzen.
Iedere maand is de omzet ten opzichte van 2022 gegroeid. In januari 2022 was nog deels een lockdown actief waardoor alle non-food winkels gesloten waren. Hierdoor zien we in januari 2023 de hoogste omzetplus in deze maand. Januari is de enige maand waarin ook in volume een stijging is gerealiseerd. In juni lijkt er een begin van een opwaartse trend zichtbaar als het gaat om de afgezette volumes. Wetende dat vanaf begin 2022 een duidelijke dalende trend is ingezet van de afgezette volumes zou een stabilisatie van de afzet natuurlijk meer dan welkom zijn.
We zoomen in op een paar branches.
Winkels in voedingsmiddelen:
Als we inzoomen op de winkels in voedingsmiddelen (supermarkten, speciaalzaken, etc) dan zien we hier een maandelijkse stabiele omzetgroei van circa 9%. Ook in deze branche zien we dezelfde
ontwikkeling in de afzet van het volume. Wel lijkt hier een trend zichtbaar waarin de daling in volumes langzaam maar zeker afneemt met behoud van omzetgroei.
Winkels in doe-het-zelf artikelen:
Dit is een branche die het na hoge omzetstijgingen in de corona jaren, het nu relatief moeilijk heeft. Zowel in omzet als in volumes weet deze branche niet het niveau van 2022 vast te houden. Met een kleine omzet daling in mei en een kleine omzetplus in juni en minder hard dalende volumes, lijkt hier het dieptepunt wel achter de rug.
Winkels in meubels en woninginrichting:
Een branche die het net als de doe-het-zelf branche in corona tijd ook relatief goed deed. Hier zien we een andere ontwikkeling dan in de doe-het-zelf branche. In mindere mate heeft deze branche te maken met de afzet van lagere volumes. De omzet is relatief stabiel met iedere maand kleine omzetstijgingen ten opzichte van 2022.
Winkels in consumentenelektronica:
Een branche die ook te maken heeft met flink afnemende volumes de afgelopen maanden. De omzet lag in de meeste maanden in de afgelopen periode net boven het niveau van vorig jaar.
Drogisterijen:
Is het dan buiten de winkels in voedingsmiddelen alleen maar kommer en kwel? Nee, één branche springt er duidelijk uit en dat is de drogisterij branche. Hier is op de maand maart na een hele stabiele omzetplus te zien, ook de afname in volume valt relatief mee in deze branche. Wel zien we ook hier duidelijk een omzetstijging die is gerealiseerd door stijgende prijzen.
Kledingbranche:
De kledingbranche heeft het met name moelijker gehad in de periode maart t/m mei. In deze periode bleef de omzet iets achter bij 2022, de afzet bleef in die periode een stuk verder achter. Hier speelt het natte voorjaar en uitblijvende warme weer zeker een rol. In juni zien we direct een fors herstel met een flinke omzetstijging én toenemende volumes ten opzichte van 2022.
Schoenenbranche:
In de schoenenbranche zien we een soortgelijk beeld als in de kledingbranche. Opvallend is dat we in de meeste branches een groot verschil zien in de ontwikkeling van de omzet afgezet tegen de ontwikkeling in volumes. In de schoenenbranche blijft deze ontwikkeling dichterbij elkaar liggen.
Samenvattend:
Als we kijken naar de gehele detailhandel zien we een trend van toenemende omzetten en een minder harde afname van de afgezette volumes. Wel is er nog steeds een groot verschil te zien in nagenoeg alle branches tussen de procentuele omzetontwikkeling en de procentuele volumeontwikkeling. Hier zien we duidelijk dat inflatie een grote invloed heeft op de verkoopprijzen, met als effect dat consumenten minder volumes kopen.
Drogisterijen en winkels in voedingsmiddelen doen het relatief goed, de andere non-food branches hebben ieder zo hun eigen uitdagingen op dit moment. Komende maanden worden interessante maanden, hier gaan we zien of de invloed van de inflatie op prijsstelling en afgezette volumes blijft toenemen of dat deze gaat stabiliseren. Interessante maar ook uitdagende tijden voor de Nederlandse retailers.
Heeft u behoefte aan specifieke informatie of onderzoek in uw branche?
Neem dan gerust contact met ons op, we vertellen u graag meer over de mogelijkheden.
Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Lees meer