Daalt je omzet of is er zoveel vraag naar je product dat je winkelruimte tekort komt? Wat voor actie neem je dan? In beide gevallen is het zinvol om eerst te berekenen hoeveel marktruimte er is voor jouw winkel of horecaonderneming. Hiermee kun je vervolgens de juiste beslissingen nemen en een actieplan opstellen.
MCR Retailminds brengt de (theoretische) marktruimte voor je in beeld (meestal wordt dit uitgedrukt in vierkante meters). Het vertelt je hoe groot de behoefte is aan vierkante meters winkelruimte in jouw branche, van de consumenten in jouw verzorgingsgebied. Tel jouw vierkante meters en die van je concurrenten bij elkaar op en je komt direct tot verfrissende inzichten.
Is het aantal m2 winkelruimte fors groter dan de theoretische marktruimte? Dan heb je te maken met een zogenaamd ‘distributief overschot’. In dat geval zit je in een vechtmarkt. In een vechtmarkt is het van belang dat jij je onderscheidend profileert en de consument bewust voor jouw winkel laat kiezen. Wij helpen jou hierbij. Dit doen we met de concurrentenanalyse of aan de hand van een demografisch onderzoek.
Het tegenovergestelde kan ook voorkomen. Er is juist veel vraag naar je product, maar te weinig aanbod: een zogenaamd ‘distributief tekort’. Je hebt in potentie goud in handen. We helpen je graag om hier adequaat op in te spelen en maximaal te profiteren.
Vraag een gratis demonstratie aan
“Detaillisten en horecaondernemers kunnen de theoretische marktruimte berekenen met behulp van de distributieve analyse”, aldus Erik van Koert van MCR Retailminds. “Met deze online applicatie krijg je een geografisch overzicht van de marktvraag, het aanbod, de concurrenten en demografische gegevens. Door al deze gegevens te combineren kun je de theoretische marktruimte voor je zaak berekenen.”
We rekenen de theoretische marktruimte ook uit voor gemeenten als deze nieuwe winkelcentra willen openen. Hoeveel vierkante meter is er beschikbaar voor drogisterijen? En hoeveel voor speelgoedzaken, boekhandels, kledingzaken, lunchrooms, enzovoort? Zo kan de gemeente het winkelcentrum zo optimaal mogelijk inrichten.
Ben je benieuwd naar jouw theoretische marktruimte? Neem dan vooral contact met ons op. We helpen je graag bij het optimaliseren van je locatiestrategie. Het is ook mogelijk een demonstratie aan te vragen van onze online applicaties.
Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Lees meer