Klantdata: Retailers boven op een berg goud

01-03-2020
mcr restyle

Veel retailers en horecabedrijven hebben veel klantendata verzameld zonder dat deze wordt benut. Omdat men heel druk is met de werkzaamheden van alledag komt men er niet aan toe deze gegevens te gebruiken voor de bedrijfsvoering. Toch zit de retailer op een berg goud. Bij een goede benutting van de gegevens kun je precies bepalen wat je verzorgingsgebied is en uit welk type consumenten je klanten bestaan.

Postcode en bonbedrag

Bij MCR Retailminds weten we precies hoe je jouw klantdata beter kunt benutten. “Met bijvoorbeeld een postcode en een bonbedrag kunnen we zeer waardevolle informatie voor retailorganisaties, detaillisten en horecaondernemers aan het licht brengen”, aldus Hans Hagoort van MCR Retailminds.

“De verwerking, opslag en analyse van de gegevens past natuurlijk allemaal netjes binnen de regels rond de privacy-wetgeving.”

“Bij analyse van postcode en bonbedrag worden een aantal zaken helder. Je krijgt bijvoorbeeld in beeld welke postcodegebieden belangrijk voor je zijn omdat er veel klanten vandaan komen, maar ook welke postcodegebieden belangrijk voor je zijn omdat de meeste omzet er vandaan komt.” Deze methodiek noemen we de Klantenherkomstanalyse. Met deze gegevens kan de retailer of de retail organisatie direct aan de slag. Men kan direct veranderingen aanbrengen in de marketingmix: in het folderplan, het assortiment en de prijsstelling bijvoorbeeld. Ook in termen van omzetpotentie kan klantdata een schat aan informatie leveren. Je bent in staat om precies te bepalen ‘in welke vijver je vist’, hoe groot deze is en wie er met je mee vissen, ofwel wie je concurrentie is.

Vraag een gratis demonstratie aan

mcr restyle

Met een benchmarkingmodel kun je klantdata van vestigingen onderling vergelijken. 

Bestaat je formule uit meerdere vestigingen? Dan raden we je aan te onderzoeken hoe deze locaties ten opzichte van elkaar functioneren. De ene vestiging realiseert bijvoorbeeld meer omzet dan de andere. Als je weet wat de achterliggende oorzaken zijn, kun je gerichte actie ondernemen. Hoe pakken we dit aan? Wij maken van de bovenstaande punten een benchmarkmodel waarmee je je vestigingen onderling kunt meten en vergelijken. We focussen vooral op klantendata en helpen je hiervan beter gebruik te maken.

Wil je met ons sparren over je klantdata? Je kunt ons benaderen per telefoon, e-mail of via het contactformulier. We gaan graag met je in gesprek. Je zal ervan opkijken welke waardevolle conclusies we uit je klantdata kunnen trekken.

Vraag een gratis demonstratie aan

Dit artikel delen:

Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Lees meer

Sluiten