Veel positieve berichten bij de CBS-publicaties over omzetontwikkelingen deze week!

03-03-2023
MCR Restyle

Deze week heeft het CBS diverse uitkomsten van onderzoeken gepubliceerd over bestedingen in diverse branches. 

Retail:

Het blijkt dat er in de retail in januari ruim 11 procent meer is omgezet. Wel moet daarbij aangetekend worden dat in januari 2022 nog een lockdown gaande was en diverse winkels tot 15 januari 2022 gesloten waren. Dit geeft meer “context” bij deze positieve resultaten.

Ontwikkelingen offline omzet:

  • De winkels in de non-food realiseerde de hoogte omzetgroei, 21,5% (deze komt vooral door de eerdergenoemde lockdown van vorig jaar). In volume was de groei 12%
  • De branches die het meest profiteerden in januari 2023 waren de schoenen- en lederwarenbranche en de kledingbranche. De omzet in de schoenen- en lederwarenbranche steeg met 54,9% en in de kledingbranche lag deze groei op 40,8%
  • Omzet voedingsmiddelen lag ruim 7% hoger, echter het volume lag 6% lager, de omzetstijging is de dus voornamelijk veroorzaakt door prijsverhogingen. Supermarketen profiteerden het meeste met een 7,9% hogere omzet

Ontwikkelingen online omzet:

  • In het onlinekanaal zien we dat de omzet in totaal 10,9% lager is uitgekomen
  • Webwinkels hebben 2,7% minder omgezet
  • De zogenaamde multichannel winkels (winkels waar verkoop via internet een nevenactiviteit is) daalde de onlineomzet met 20,1%
  • Opvallende ontwikkeling is de online- omzet in voedingsmiddelen en drogisterijen, deze steeg met 11,1%

In de Non-food kanalen zien we dus duidelijk een verplaatsing en daarmee correctie van online naar offline. Dit laat zich verklaren door het feit dat in januari 2023 er geen sprake meer was van Coronamaatregelen.

Horeca:

De kwartaalcijfers van het vierde kwartaal 2022 zijn gepubliceerd en daarmee ook de jaarcijfers over 2022.
De feiten over het vierde kwartaal 2022:

  • In het vierde kwartaal steeg de omzet in de horeca met 0,1% ten opzichte van het derde kwartaal
  • Het volume daalde in het vierde kwartaal met 1,3%

Horeca 2022:

  • Omzet groeide met 53%, dit cijfer is zeer beïnvloed door de impact van de lockdowns in 2021, deze speelde alleen nog een rol in de eerste twee weken van 2022
  • Ten opzichte van 2019 (het laatste normale jaar voor Corona) groeide de omzet met 13,5%. Deze stijging is volledig toe te schrijven aan prijsstijgingen, het volume lag nog 1 procent lager dan in 2019
  • Grootse omzetstijgingen in 2022 ten opzichte van 2021 zijn gerealiseerd door hotels en cafés
  • In restaurants steeg de omzet met 56,1% en in fastfoodrestaurants met 25,9%

Een interessant artikel aanvullend op deze data is het commentaar over de cijfers van 2022 van Inga Blokker van het FSIN. In dit artikel vertelt zij dat er nog twee grote knelpunten zijn in de horeca:

  • Margedruk
  • Personeelstekort

De margedruk zorgt ervoor dat de winst en het ondernemersinkomen onder druk komen te staan. Door het personeelstekort zijn een derde van de horecazaken een dag minder open, of heeft de openingstijden verkort. Hierdoor realiseren deze gemiddeld 12% minder omzet en maken de ondernemers zelf meer uren. De groeicijfers vertellen dus niet het gehele plaatje aldus Inga Blokker.

Bronnen:

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/09/detailhandel-zet-ruim-11-procent-meer-om-in-januari

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/09/omzet-horeca-blijft-nagenoeg-gelijk-in-vierde-kwartaal

https://www.outofhome-shops.nl/hoe-gaat-het-echt-met-de-horeca-

Dit artikel delen:

Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies. Door gebruik te maken van deze website, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies. Lees meer

Sluiten