Home ›› Branche Informatie

Branche informatie - welke tools zijn er om de juiste informatie te verkrijgen?

Is uw franchiseorganisatie toe aan expansie of wilt u een nieuwe vestiging openen? Dan is branche informatie over de sector waarin u actief bent - of wilt worden - essentieel. U wilt immers weten hoe u het beste kunt inspelen op de wensen en behoeften van potentiële klanten. Hier leest u wat branche informatie is, wanneer deze informatie van pas komt en een aantal handige tools van MCR Retailminds om eenvoudig en snel branche informatie te verkrijgen. 

branche informatie mcr retailminds
Neem contact op ▸

Wat is branche informatie?

Branche informatie is de informatie over de branche waarin uw organisatie werkzaam is. Zo kunt u onder andere de concurrentie in de gaten houden en hierop inspelen. De volgende vragen komen bijvoorbeeld kijken om de branche informatie inzichtelijk te krijgen:

  • Wat is de omvang van de markt?
  • Wat is de omzetgroei in de markt?
  • Wie is de concurrentie en hoeveel komt er hiervan jaarlijks bij?
  • Wat zijn de trends in de markt en hoe moet ik hier op inspelen?

Als u betrouwbare branche informatie heeft, dan kan dit als basis dienen voor uw marketing- of ondernemingsplan.

In welke situaties is het handig om kennis van branche informatie te hebben?

Als u zicht wilt houden op de markt waarin u actief bent, dan is branche informatie essentieel. Bijvoorbeeld als u een nieuw product in de markt wilt zetten of een verkoopplan wilt schrijven. Maar ook bij het opzetten van een nieuwe vestiging of als uw franchiseorganisatie toe is aan expansie, dan is branche informatie noodzakelijk. U wilt immers kwalitatief kunnen inspelen op snelle veranderingen in de markt.

Waarom branche informatie belangrijk is voor franchises

Wilt u een nieuwe zaak opzetten of juist uw franchise onderneming uitbreiden? Dan heeft u eerst branche informatie nodig. Zo kunt u met uw aanbod goed inspelen op waar er vraag naar is. Als u dan de behoeften of de verwachtingen van de klant overtreft, dan zal de klant een volgende keer sneller bij u terugkomen. Onder andere komen de volgende vragen kijken bij het verkrijgen van branche informatie:

  • Wie is de klant?
  • Wat is de invloed van de concurrentie?
  • Hoeveel wordt er uitgegeven binnen uw branche?
  • Hoeveel marktruimte is er voor uw winkel in de branche waarin u actief bent?
  • Welke trends zijn waarneembaar in de branche?
  • Wat zijn de veranderingen in de branche waarin u verkoopt?
  • Zijn er veel faillissementen in uw branche?

branche informatie expansie
Neem contact op ▸

Branche informatie verkrijgen

Branche informatie verkrijgen is dus belangrijk voor uw franchise onderneming. Natuurlijk kunt u zelf het internet afspeuren. Echter kan dit veel sneller. MCR Retailminds is onder andere een autoriteit op het gebied van groei- en vestigingsvraagstukken en heeft een aantal tools ontwikkeld. Zo krijgt u snel en duidelijk inzicht in de branche informatie die u nodig heeft.

Branche informatie tools en bijkomende voordelen

Een goede strategie ligt ten grondslag aan een goede expansie. Vooraf moet dus de branche onderzocht worden, zodat de strategie kan worden gevormd. MCR Retailminds heeft een aantal online applicaties waar u gebruik van kunt maken die hierbij helpen.

1. Quickscan
Met de quickscan heeft u binnen 1 minuut handige informatie over uw branche. U krijgt onder andere inzicht in:

  • De concurrentie
  • De grootte van de marktvraag (consumptieve besteding) in uw branche
  • De socio-demografische opbouw in het gebied waar u uw vestiging wilt openen
  • Demografische voors en tegens van de vestigingslocatie

2. Distributieve Analyse
Met de Distributieve Analyse brengt u vraag en aanbod in uw branche eenvoudig in kaart. Bovendien heeft u geen externe partijen nodig voor een grondige analyse. Met de Distributieve Analyse krijgt u informatie over:

  • Inzicht in de consumentenbestedingen, oftewel de totale marktaanvraag
  • Geografisch overzicht van directe en indirecte concurrenten
  • Demografische informatie over het gebied waar u uw vestiging wilt openen
  • Overlappingen van gebieden waar u uw vestiging wilt openen

3. Exclusieve Gebieden Analyse
Een franchisegever kan met de Exclusieve Gebieden Analyse tool gebieden toekennen aan zijn franchisenemers. Zo garandeert u uw franchisenemers een gebied met voldoende potentieel en krijgt u een duidelijk overzicht van vrije en bezette gebieden. Ook legt u zowel exclusieve als niet-exclusieve gebieden vast.

4. Witte Vlekkenplan
Met het Witte Vlekkenplan van MCR Retailminds krijgt u informatie over in welke winkelgebieden er ruimte is voor een nieuwe vestiging van uw franchise organisatie. Het Witte Vlekkenplan is een uitgebreide locatiestrategie, waar MCR Retailminds u mee kan helpen.

Contact met MCR Retailminds

Wilt u duidelijke branche informatie op een rij en gebruikmaken van de diensten die MCR Retailminds aanbiedt? Neem dan vrijblijvend contact op per mail, telefoon of vul het contactformulier in.

Neem contact op

Scroll naar boven