Home ›› Branche Informatie

Branche informatie - welke tools zijn er om de juiste informatie te verkrijgen?

Is uw (franchise-)organisatie toe aan expansie of wilt u een nieuwe vestiging openen? Dan is branche informatie over de sector waarin u actief bent - of wilt worden - essentieel. U wilt immers weten hoe u het beste kunt inspelen op de wensen en behoeften van potentiële klanten. Hier leest u wat branche informatie is, wanneer deze informatie van pas komt en een aantal handige hulpmiddelen van MCR Retailminds om efficiënt en betrouwbare branche informatie te verkrijgen. 

branche informatie mcr retailminds
Neem contact op ▸

Wat is branche informatie?

Branche informatie is macro-informatie over de branche waarin uw organisatie opereert. Zo kunt u onder andere de concurrentie in beeld brengen en hierop inspelen. De volgende vragen komen bijvoorbeeld kijken om de branche informatie inzichtelijk te krijgen:

  • Wat is de omvang van de markt?
  • Wat is de omzetontwikkeling in de markt?
  • Wie is de concurrentie en hoe ontwikkelt zich deze?
  • Wat zijn de trends in de markt en hoe moet ik hier op inspelen?

Als u betrouwbare branche informatie heeft verzameld, dan kan dit als basis dienen voor uw marketing- of ondernemingsplan.

In welke situaties is het nodig om over branche informatie te beschikken?

Als u zicht wilt houden op de markt waarin u actief bent, dan is branche informatie essentieel. Bijvoorbeeld als u een nieuw product in de markt wilt zetten of een verkoopplan wilt schrijven. Maar ook bij het opzetten van een nieuwe vestiging is branche informatie noodzakelijk.

Onder andere komen de volgende vragen kijken bij het verkrijgen van branche informatie:

  • Wie is de klant?
  • Wat is de invloed van de concurrentie?
  • Hoeveel wordt er uitgegeven binnen uw branche?
  • Is er marktruimte voor uw winkel?
  • Welke trends zijn waarneembaar in de branche?
  • Wat zijn de ontwikkelingen in de branche waarin u verkoopt?

branche informatie expansie
Neem contact op ▸

Branche informatie verkrijgen

Branche informatie verkrijgen is dus belangrijk voor uw onderneming. Natuurlijk kunt u zelf het internet afspeuren. Echter kan dit veel sneller. MCR Retailminds is een autoriteit op het gebied van groei- en vestigingsvraagstukken. Samen krijgen we snel en duidelijk inzicht in de branche informatie.

Branche informatie tools en bijkomende voordelen

Een goede strategie ligt ten grondslag aan een goede expansie. Vooraf moet dus de branche onderzocht worden, zodat de strategie kan worden gevormd. MCR Retailminds heeft een aantal online applicaties waar u gebruik van kunt maken.

1. Quickscan
Met de quickscan heeft u binnen 1 minuut handige informatie over uw marktgebied. U krijgt onder andere inzicht in:

  • De grootte van de marktvraag (consumptieve besteding) in uw branche
  • De socio-demografische opbouw in het gebied waar u uw vestiging wilt openen
  • Demografische voors en tegens van de vestigingslocatie
  • De concurrentie

2. Distributieve Analyse
Met de Distributieve Analyse brengt u vraag en aanbod in uw branche eenvoudig in kaart. Bovendien heeft u geen externe partijen nodig voor een grondige analyse. Met de Distributieve Analyse krijgt u informatie over:

  • Inzicht in de consumentenbestedingen, oftewel de totale marktaanvraag
  • Geografisch overzicht van directe en indirecte concurrenten
  • Demografische informatie over het gebied waar u uw vestiging wilt openen
  • Overlappingen van gebieden waar u uw vestiging wilt openen

3. Witte Vlekkenplan
Met het Witte Vlekkenplan van MCR Retailminds krijgt u informatie over die winkelgebieden waar er potentiële ruimte is voor een nieuwe vestiging van uw organisatie. Het Witte Vlekkenplan is een onderbouwde en uitgebreide locatiestrategie, waar MCR Retailminds u mee kan helpen.

Contact met MCR Retailminds

Wilt u over duidelijke en overzichtelijke branche informatie beschikken en gebruikmaken van de diensten die MCR Retailminds aanbiedt? Neem dan vrijblijvend contact op per mail, telefoon of vul het contactformulier in.

Neem contact op

Scroll naar boven